Dyrektywa Omnibus w PrestaShop
Informowanie o cenie jaka obowiązywała w okresie 30 dni przed wprowadzeniem obniżki
"w każdym przypadku obniżki ceny towaru lub usługi, uwidacznia się obok informacji o obniżonej cenie także informację o najniższej cenie tego towaru lub usługi, jaka obowiązywała w okresie 30 dni przed wprowadzeniem obniżki."
To jedno z wymagań tzw. Dyrektywy Omnibus, która wchodzi w życie w Unii Europejskiej 28 maja 2022 roku.
Poniżej wyjaśniamy co to oznacza w praktyce oraz dlaczego warto się tym zainteresować jak najszybciej.
Nowe obowiązki
Jednym z celów Dyrektywy Omnibus jest wprowadzenie dodatkowych obowiązków informacyjnych dla sklepów stacjonarnych i internetowych w celu przeciwdziałania naciąganym promocjom, polegającym na sztucznym zawyżaniu ceny tuż przed obniżką, aby wyglądała ona aktrakcyjnie gdy w rzeczywistości cena nie jest wcale niższa. I jak to zwykle bywa, przez tego typu praktyki oberwą wszystkie sklepy, zostając zmuszone do wdrożenia nowych rozwiązań.
Nowy obowiązek informacyjny polega na tym, że w każdej sytuacji ogłoszenia obniżki ceny (np. poprzez etykietę -10%), należy podać również najniższą cenę, jaka obowiązywała w okresie nie krótszym niż 30 dni przed tą promocją.
Tradycyjnie polski ustawodawca jest jeszcze "w lesie" z wypracowaniem lokalnej ustawy, jednak wszystko wskazuje na to, że zostanie tutaj przyjęty okres właśnie 30 dni.
28 maja 2022 każdy sprzedawca, chcąc wprowadzić promocję, stanie przed nowym obowiązkiem i będzie musiał sobie zadać pytanie - jaka była najniższa cena tego towaru w ciągu ostatnich 30 dni? (uwzględniając również inne obniżki, które w tym okresie mogły mieć miejsce).
Dlatego warto pomyśleć o tym już wcześniej i nawet jeżeli jeszcze nie znamy ostatecznych przepisów, zacząć gromadzić historię cen.
PrestaShop domyślnie nie zapisuje nigdzie historii cen, aby możliwe było sięganie wstecz, potrzebne są dodatkowe rozwiązania. W tym celu opracowaliśmy moduł OmniPrice, który umożliwia zgromadzenie takiej historii oraz wyświetlenie na karcie produktu odpowiedniej dodatkowej etykiety (jeżeli okaże się, że wymagane jest podanie daty najniższej ceny lub pokazanie wykresu historii cen to rozbudowa modułu będzie możliwa, wszystkie potrzebne dane znajdują się w historii).
Moduł będzie cały czas aktualizowany wraz z rozwojem przepisów, jednak zachęcamy do wdrożenia go już teraz, aby niezależnie od ostatecznego kształtu wymagań, dysponować historią cen.
Każdy kto zakupi moduł przez Envato Market, będzie automatycznie powiadomiony o nowej wersji, a pobieranie aktualizacji jest tam dostępne dożywotnio, więc nie trzeba się martwić o żadne abonamenty lub przedłużanie ważności.
Gorzej niż z RODO?
Omnibus nie zdobył jak na razie większego rozgłosu, jednak naszym zdaniem w niektórych przypadkach sytuacja może być gorsza niż gdy w życie wchodziły przepisy RODO. Nie każdy klient interesuje się tak bardzo wymaganiami związanymi z ochroną jego danych osobowych, a mnogość wyskakujących okienek czy dodatkowych zgód do zaznaczenia często bardziej przeszkadza w procesie zakupowym niż pomaga.
Jednak gdy w grę wchodzi świadomość tego, czy klient nie jest oszukiwany na temat promocji, spodziewać się możemy z jego strony zaczepek i uwag jeżeli wymogi informacyjne nie będą spełnione.
strona modułu OmniPrice na Envato
[przykład działania modułu OmniPrice na sklepie PrestaShop]
Przedstawiona oferta cenowa ma charakter informacyjny i nie stanowi oferty handlowej w rozumieniu Art.66 par.1 Kodeksu Cywilnego.
Podane informacje stanowią jedynie zaproszenie do składania ofert i zawarcia umowy określone w art. 71 Kodeksu cywilnego.